رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان در سال 2022

رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان در سال 2022

توسط : تیم محتوا
1,669

انتخاب دانشگاه مناسب برای شما یکی از مهمترین مواردی است که هنگام شروع برنامه ریزی برای سفر تحصیلی بین المللی خود به خارج از کشور باید به دقت در نظر بگیرید. اما چگونه می توانید تصمیم بگیرید که کدام دانشگاه برای شما بهترین است؟ در واقع، پاسخ به این سوال به عوامل بسیاری از جمله شهرت دانشگاه، برنامه درسی، اساتید، نسبت دانشجو به معلم، دامنه تحقیقات، فرصت‌های شغلی، تنوع دانشگاه، قرار گرفتن در معرض بین‌المللی و رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان بستگی دارد.

ما می دانیم که این ممکن است خسته کننده باشد، اما شما می توانید تا حد زیادی با نگاه کردن به رتبه بندی دانشگاه های جهان که شاخص های عملکرد کلیدی را در دانشگاه ها یا مدارس مختلف مقایسه می کند، این عوامل را ترسیم کنید.

رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان در سال 2022

رتبه بندی دانشگاه های محبوب 2022

اکثر دانشجویانی که قصد رفتن به خارج از کشور را دارند، این پنج رتبه دانشگاهی شناخته شده بین المللی و رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان را در نظر می گیرند. توجه داشته باشید که جدول رتبه بندی هر دانشگاه با استفاده از سیستم رتبه بندی خاص خود تهیه شده است و در هر یک از جدول های رتبه بندی تفاوت هایی وجود دارد.

رتبه بندی دانشگاه های جهانی Times Higher Education

رتبه بندی دانشگاه های جهانی تایمز، بزرگترین و متنوع ترین رتبه بندی دانشگاه های جهانی است. نسخه رتبه بندی 2022 آن شامل بیش از 1600 دانشگاه در 99 کشور است. جدول رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی تایمز در سال 2022 بر اساس 13 شاخص عملکردی است که عملکرد مؤسسه را در چهار حوزه آموزش، تحقیق، انتقال دانش و چشم‌انداز بین‌المللی اندازه‌گیری می‌کند. می توانید در میان 20 دانشگاه برتر در رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان در تایمز در سال 2022 را بررسی کنید.

پیشنهاد مطالعه:تحصیل در رشته پزشکی در روسیه

رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS

رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS در سال 2022 شامل 1300 دانشگاه از سراسر جهان است. آنها شما را قادر می سازند تا اطلاعات مفیدی را بیابید و بین دانشگاه های مورد علاقه خود مقایسه کنید. لازم ذکر است که مطابق با شش معیار سنجش دانشگاه ها در رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS ، می تواند موارد ذیل را عنوان نمود:

•    شهرت علمی (40%)

•    شهرت کارفرما (10%)

•    نسبت استاد/دانشجو (20%)

•    استناد به هر دانشکده (20%)

•    نسبت اساتید بین المللی (5%)

•    نسبت دانشجویان بین المللی (5%)
  

رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان در سال 2022

رتبه بندی علمی دانشگاه های جهان (ARWU)

این شاخص، همچنین به عنوان رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان شانگهای شناخته می شود، ARWU بر اساس شاخص های استناد مقالات (20٪)، مقالات در مجلات در Nature یا 20%  Science ، دانشمندان پراستناد  (20٪)، فارغ التحصیلان دانشگاه و برنده جایزه نوبل (10%) هستند که در حین کار در دانشگاه جایزه نوبل یا مدال فیلدز دریافت می کنند و نسبت به دستاوردهای فوق به تعداد کارکنان دانشگاهی منظور می شوند. ARWU می تواند برای دانشجویانی که برای تحصیلات تحقیقاتی یا دکترا می روند بسیار مفید باشد.

CWTS رتبه بندی لیدن

رتبه بندی CWTS Leiden در میان رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان ، بینشی در مورد عملکرد علمی بیش از 1200 دانشگاه در سراسر جهان به شما ارائه می دهد. دانشگاه ها بر اساس آمار کتاب سنجی بر اساس رتبه بندی CWTS Leiden ، تاثیر استناد و همکاری علمی رتبه بندی می شوند. می توانید با انتخاب دوره زمانی، رشته، کشور و نوع شاخص مورد نظر خود، رتبه بندی یک موسسه خاص را مطالعه کنید.

رتبه بندی Webometrics دانشگاه های جهان

برخلاف پارامترهای مرسوم، سیستم رتبه ‌بندی Webometrics از حضور وب دانشگاه، دیده شدن، شفافیت (محققان برگزیده) و برتری مقالات استناد شده به عنوان شاخص ‌های رتبه ‌بندی خود استفاده می‌کند. آنها 30000 موسسه آموزش عالی از بیش از 200 کشور را برای رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان انتخاب کرده اند.

پیشنهاد مطالعه:همه چیز درباره آزمون های زبان آلمانی

انجام تحقیقات تکمیلی

رتبه‌بندی ‌ها باید همراه با تحقیقات اضافی در مورد هر دانشگاه یا مدرسه مورد استفاده قرار گیرند تا بتوانید بر اساس ترجیحات خود انتخابی آگاهانه در مورد مکان رفتن داشته باشید. توجه به این نکته مهم است که این ابزارها تنها معیار مناسبی بودن دانشگاه یا مدرسه برای شما نیستند. این تنها یکی از عناصری است که باید در نظر گرفته شود.

اما چگونه می توانید از رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان برای لیست کوتاه دانشگاه ها استفاده کنید؟ این امکان برای شما فراهم است تا دانشگاه را بر اساس کشور یا منطقه، دوره یا برنامه و موضوع مورد نظر خود تجزیه و تحلیل کنید.

به عنوان مثال، اگر مایل به تحصیل در رشته مدیریت هستید، به دنبال دانشگاه هایی باشید که در رشته تحصیلی مورد نظر شما رتبه بالاتری دارند. این کاملاً ممکن است که دانشگاهی که بالاترین رتبه جهانی را دارد ممکن است در بخش مدیریت خود بهترین نباشد.

هنگامی که فهرستی از دانشگاه‌ های فهرست نهایی خود را بر اساس رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان تهیه کردید، با مطالعه هر یک از برنامه ‌های درسی، واحدهای آموزشی ارائه شده، دانشکده‌ها، روش‌های تدریس، فرهنگ، زندگی دانشگاهی و پایداری، عمیق‌تر شوید.

رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان در سال 2022

آیا رتبه بندی دانشگاه ها مهم است؟

این کاملا روشن است که رتبه بندی باعث می شود تا بتوانید بر اساس اولویت ها، گزینه های مطرح شده را مرتب نمایید. آنها همچنین می توانند شما را از دانشگاه هایی آگاه کنند که شاید در غیر این صورت نامشان را نشنیده اید. هر رتبه بندی بر اساس فهرست خود از عواملی که در نظر گرفته شده است، جمع آوری می شود.

پیشنهاد مطالعه:بهترین دانشگاه های نروژ

برای تصمیم گیری آگاهانه در خصوص ادامه تحصیل در یکی از کشورهای مطرح، مطابق با رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان ، می توانید از مشاوره 20پیمنت بهره مند شوید. کارشناسان 20پیمنت، همیشه می توانند به شما در یافتن دانشگاه و برنامه مناسب کمک کنند.

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد