شبکه اجتماعی Bluesky

شبکه اجتماعی Bluesky

توسط : تیم محتوا
1,186

شبکه اجتماعی Bluesky، آخرین مورد از یک رشته جایگزین های تبلیغاتی توییتر است که شامل Mastodon و Truth Social می شود، اخیراً با هیاهوی زیادی از سوی کاربران لیبرال توییتر محاصره شده ای که در مورد تمایل خود برای ترک توییتر توییت می کنند، شروع به کار کرد. این پروژه در سال 2019 آغاز شد، زمانی که جک دورسی، مدیر ارشد اجرایی آن زمان بود. توییتر، تمایل خود را برای «توسعه استانداردی باز و غیرمتمرکز برای رسانه‌های اجتماعی» اعلام کرد که مالکیت پلت‌فرم‌ها را از دست شرکت‌های خصوصی در اختیار سرمایه‌گذاران و کنترل کاربرانی که می‌توانند از کد منبع باز برای ایجاد استفاده کنند، خارج کند. 

شبکه اجتماعی Bluesky

توسعه Bluesky

برای انجام همه اینها، تیم شبکه اجتماعی Bluesky بخش زیادی از دو سال گذشته را صرف توسعه چیزی به نام پروتکل AT کرده است، یک شبکه "فدرال" که به سرورها اجازه می دهد تا با سرعتی که می تواند با حجم بسیار زیاد شبکه اجتماعی ارتباط برقرار کند، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. 

تنها یک حکمران بر کل شبکه تمرکز نمی کند، اما اربابان کوچک تری نیز وجود دارند که هنوز بر قلمرو خود قدرت مطلق دارند. برای مبارزه با چشم انداز یک سیستم جناحی، Bluesky  امیدوار است آنچه را که آنها قابلیت حمل می نامند ارائه دهد که در آن کاربران ناراضی بتوانند داده ها، مخاطبین و هویت آنها را بگیرند و به جای دیگری بروند.

 پیشنهاد مطالعه:قوانین جدید یوتیوب

نگرانی دورسی این بود که تعدیل محتوا، وظیفه حذف پست‌های توهین‌آمیز و ممنوع کردن کاربران در نهایت مقیاس‌پذیر نباشد. راه حل های فعلی شامل برون سپاری زیادی به کشورهایی مانند فیلیپین است، جایی که کارگران با دستمزد کم وظیفه غربالگری حجم عظیمی از محتوا برای سخنان مشوق نفرت، خشونت و هرزه نگاری غیرقانونی را دارند.

یک شبکه غیرمتمرکز تر مانند شبکه اجتماعی Bluesky از نظر تئوری به کاربران اجازه می دهد برای نظارت بر فضاهای خود، و اجزه ایجاد یک مرکز خرید از جوامع مختلف، هر کدام با استانداردها و الگوریتم‌های خاص خود را فراهم کنند.

 به جای اینکه اجازه دهیم الگوریتم اختصاصی یک شرکت رسانه اجتماعی تصمیم بگیرد که چه چیزی را می بینید، یک جامعه می تواند خود را حول الگوریتمی بسازد که پست هایی را که گروه بد می دانستند حذف می کند و همه را به سمت محتوایی هدایت می کند که گروه موافق بود خوب است.

شبکه اجتماعی Bluesky

سرور مجازی شبکه اجتماعی Bluesky

اما، در حال حاضر، همه اینها کم و بیش تئوری باقی مانده است. شبکه اجتماعی Bluesky در حال حاضر یک سرور مرکزی را اجرا می کند، بدون جدول زمانی فوری برای تغییر به مدل فدرال موثر است. این فید توسط الگوریتم‌های سفارشی و تولید شده توسط کاربر تنظیم نمی‌شود، بلکه بر اساس فهرستی ساده از محبوب‌ترین پست‌ها به نظر می‌رسد. 

بسیاری از تفاوت‌های بین Bluesky و Twitter احتمالاً برای کاربران عادی هر یک از سایت‌ها آشکار نخواهد بود. Bluesky به دو فید تقسیم می شود. درست مانند توییتر کلاسیک عمل می کند، جایی که شما پست های افرادی را که انتخاب می کنید برای دنبال کردن می بینید. 

دیگری، با عنوان «چه خبر داغ»، جریانی از پست‌های محبوب را از سراسر پلتفرم ارائه می‌دهد. الگوریتمی که «چه خبر» را تعیین می‌کند، در حال حاضر کار زیادی با آن ندارد. در زمان نگارش این مقاله، Bluesky هفتاد و دو هزار کاربر دارد که همه آنها توسط کدهای دعوت بسیار مورد علاقه وارد شده اند.

این سایت قصد دارد در تاریخ نامعلومی در آینده به روی عموم باز شود.) اولین کاربران یا کارمندان شبکه اجتماعی Bluesky  یا دوستان آنها بودند، اما در یک ماه گذشته یا بیشتر، حساب های بیشتری از توییتر شروع به مهاجرت کرده اند.

 پیشنهاد مطالعه:دلایل مسدود شدن اکانت ChatGPT

نحوه کار در Bluesky

همه اینها باید برای تیم Bluesky آموزنده باشد. این اپلیکیشن تنها دو ماه از عمر خود را می گذراند و قوانین آهنین رسانه های اجتماعی را در عمل دیده است. اول شما باید بتوانید از یک پلتفرم اجتماعی برای حمله به دشمنان خود استفاده کنید. 

دوم باید بتوانید عکس های مناسب را پست کنید و به اشتراک بگذارید. سوم: وقتی حملات ممنوع می‌شوند و کاری برای انجام دادن باقی نمی‌ماند، همه شروع به اشتراک‌گذاری عکس‌های حیوانات خانگی خود می‌کنند. پذیرندگان اولیه ای وجود دارند که احساس مالکیت بر سایت دارند و از آن در برابر افراد خارجی محافظت می کنند. 

ناظرانی که در شبکه اجتماعی Bluesky باید مطمئن شوند که جامعه دچار هرج و مرج نمی شود، اما احساساتی عمیقاً دوسوگرا یا خصمانه نسبت به آن وظیفه دارند. بحث های بی پایان در مورد اینکه چه چیزی رفتار بد است و چه چیزی نیست. برخی از اکانت ها پس از شکنجه های فراوان جستجوی روح ممنوع می شوند. 

در نهایت، اجماع‌هایی درباره هنجارها حاصل می‌شود که بسیاری از مردم را از خود دور می‌کند و در واقع هیچ‌کس را راضی نمی‌کند و کل موضوع یا رها می‌شود یا آنقدر سریع رشد می‌کند که سایت شروع به اتخاذ استانداردهای مشابه سایر سایت‌های رسانه اجتماعی می‌کند.

شبکه اجتماعی Bluesky

پلتفرم Reddit

شایان ذکر است که پلتفرم دیگری وجود دارد که در حال حاضر میلیون‌ها کاربر دارد و امکان تشکیل جوامع همفکر را فراهم می‌کند که هر کدام قوانین تعدیل خود را دارند. اگرچه Reddit الگوریتمی برای تبلیغ پست‌ها ندارد، اما عملکردهای بالا و پایین رای‌گیری دارد که عمدتاً همان کار را انجام می‌دهند. 

همان‌قدر که ممکن است به ایده سرور فدرال یا الگوریتم‌های سفارشی علاقه‌مند باشید، تفاوتی بین آنچه که این ویژگی‌ها ممکن است به همراه داشته باشند و آنچه در انجمن‌های به‌طور خاص مدیریت‌شده جایی که کاربران فردی تنظیم می‌کنند، نخواهید دید.

 پیشنهاد مطالعه:بهترین اپلیکیشن های مترجمی آنلاین

سیستم غیر متمرکز

داشتن یک سیستم فدرال و عمدتاً غیرمتمرکز شبکه اجتماعی Bluesky ممکن است به این معنی باشد که به یک C.E.O نمی رسد. این شرکت ممکن است به طور قابل اعتمادی بگوید که واقعاً توانایی تعطیل کردن دامنه را ندارد، که برای افرادی که ممکن است از اشکال گفتاری کمتر پذیرفته شده یا از نظر سیاسی نامطلوب استفاده کنند مهم است. 

تصور می شود که این سیستم بهتری باشد، زیرا نگرانی‌های دورسی در مورد تبدیل شدن پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به عوامل سانسور را به اشتراک می‌گذارد. الگوریتم‌های منبع باز و ایجاد فیوفدوم‌های کوچک می‌تواند افراد را از دیدن N.S.F.W یا محتوای ناخوشایند بدون ممنوعیت کامل وجود آن محافظت کند.
 

برچسـب هـا : سایر ، شبکه اجتماعی Bluesky
لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد