همه آنچه باید درباره رمز ارز گرم و شبکه تان بدانید!

همه آنچه باید درباره رمز ارز گرم و شبکه تان بدانید!

توسط : تیم خبری
1,841

در تاریخ 30 مه 2019 تلگرام نسخه ساده و اولیه سیستم نامتمرکز خودش را تحت عنوان تان معرفی کرد. هر چند این پروژه باید تا قبل از تاریخ 31 اکتبر 2019 اجرا می شد اما برخی مشکلات فنی باعث شد، سرمایه گذاران علارغم شایعات و اخبار منفی زیاد برای راه اندازی نهایی آن همچنان صبر کنند.

شبکه غیر متمرکز منحصربفرد تلگرام تحت عنوان تان (TON) حاوی چندین و چند سطح محافظتی در برابر هر گونه تلاش دولتی و غیر شخصی برای دسترسی به اطلاعات یا داده ها می باشد. اما اینکه سیستم نامتمرکز تان در برگیرنده چه پروژه های دیگری است، موردی است که قصد داریم به آن بپردازیم.

رمز ارز گرم چیست؟ فروش ارز مجازی گرم از چه زمانی آغاز می شود؟

تاریخچه شبکه تان

تاریخچه توسعه شبکه تان؛ شبکه باز تلگرام

در سال 2018 تلگرام از ICO (نسخه اولیه عرضه ارز مجازی خودش) خبر داد اما مدت کوتاهی پس از آن به طور کلی مورد را منسوخ نمود. تلگرام پیش از این سرمایه های کافی در دوره های تامین مالی خصوصی جمع کرده بود. به طور کلی سرمایه گذاران در شبکه رمز نگاری تلگرام 1.7 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده بودند.

در ابتدای سال 2018، کلاهبرداران با ارائه پیشنهاد خرید رمز ارز گرم تلگرام که هنوز وجود نداشت، سعی در فریب کاربران اینترنت داشتند. این پروسه توسط یک نامه جعلی که ادعا می کرد از طرف سازندگان شبکه غیرمتمرکز تان امضا شده، کاربران را به صفحه وب جعلی هدایت می کرد. کلاهبرداران اعلام کرده بودند که با 5 هزار دلار امکان خرید 30 ارز گرم برای کاربران به صورت پیش فروش وجود دارد.

در ماه فوریه پاول دوروف در مورد جذب 850 میلیون دلار از 81 سرمایه گذار به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده گزارش داد.

در مارس 2018، تلگرام در دور دوم جذب سرمایه خودش 850 میلیون دلار سرمایه دیگر از 91 سرمایه گذار گردآوری کرد اما در ماه می مشخص شد که تلگرام از انجام ICO به صورت عمومی منصرف شده است.

در پاییز سال گذشته، تلگرام به صورت آزمایشی پلتفرم بلاکچین خودش را تحت عنوان TON راه اندازی نمود. در آن زمان 95% سازوکار هوشمند آن TVM آماده بود و توسعه پروتکل ها و شبکه TON تلگرام نیز به پایان رسیده بود.

در مارس 2019 که استخراج رمز ارز تلگرام کلید خورد، ارز گرم در یک ماه از 2.2 دلار به 8.25 دلار افزایش ارزش یافت. این روند صعودی نشان دهنده استقبال و علاقمندی خریداران از پروژه پاول دوروف بود.

در ماه آگوست صبر سرمایه گذاران پایان یافت! سرمایه گذاران در کمپین ICO شبکه تان تلگرام با فروش سهام خود در بازار ثانویه خود را از ماجرا های متنوع و متعدد تلگرام و رمز ارز آن خلاص کردند. قیمت هر گرم در بازار ثانویه بین 1.60 تا 2 دلار در نظر گرفته شد و به فروش رسید. هر چند فروش این ارز ها با قیمت کم صورت گرفت اما برای سرمایه گذارانی که سکه ها را با ارزشی حدود 0.37 دلار تا 1.33 دلار خریداری کردند، باز هم سود قابل توجهی را به دنبال داشت.

پس از این وضعیت و در حین کمپین ICO شبکه تان تا زمان راه اندازی شبکه فروش رمز ارز ها توسط سرمایه گذاران موجود ممنوع خواهد بود و در صورت اقدام به فروش مجری می تواند سرمایه موجود و سکه ها را مسدود نماید. ایجاد این قانون باعث شده تا سرمایه گذاران در بازار ثانویه به دنبال سود نباشند و ریسک پذیری تلگرام نیز در خصوص سرمایه گذاران در حداقل میزان ممکن قرار بگیرد.

در ماه آگوست تلگرام برای کیف پول ارز خود دکمه چند منظوره تعبیه کرد تا از هر گونه استفاده غیر قانونی توسط این ارز جلوگیری شود. هر چند این قابلیت کمی هزینه بر خواهد بود اما این سرویس نسخه جدید برنامه را استفاده می کنند، به صورت رایگان ارائه داده می شود.

در اوایل ماه سپتامبر توسعه دهندگان شبکه باز تلگرام قبل از راه اندازی کامل پروژه و زمانی که به مرحله نهایی رسیده بودند، کیف پول و یک مرورگر ویژه را برای شبکه تان معرفی نمودند.

در ماه اکتبر کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده قانونی بودن این پروژه را زیر سوال بردند و خواستار توقیف پروژه بلاکچین پیام رسان تلگرام و همینطور ممنوعیت توزیع ارز های گرم شدند. قانون گذاران این ارز ها را به عنوان اوراق بهادار ثبت نشده و غیر قانونی معرفی کرده اند.
تلگرام در پاسخ با این قانون و خواسته موافقت نکرد و در مقابل سعی نمود این ارز ها را مطابق اوراق بهادار معرفی نماید. البته اینطور که به نظر می رسد این استراتژی تلگرام آنطور که باید و شاید جواب نداد و در نهایت مجبور شد اجرای پروژه بلاکچین را به تعویض بیاندازد.

در این وضعیت نه چندان جالب برای تلگرام و پروژه بلاکچین منحصربفرد آن، باز هم سرمایه گذاران از پروژه حمایت کردند و به جای درخواست دریافت بازپرداخت، ترجیح دادند راه اندازی پروژه را به ماه آوریل موکول نمایند.

توسعه دهندگان شبکه باز تان اولین نسخه از قوانین استفاده از کیف پول ارز گرم را منتشر کردند که در آن مشارکت تیم پیام رسان تلگرام در توسعه پروژه برای اولین بار به صورت رسمی تایید شد.

در حال حاضر این پیام رسان از امکان ارتباطات گسترده رمزگذاری شده خصوصی، سرعت، سهولت، رابط کاربری،، امنیت و دسترسی رایگان جهانی برخوردار است.
تلگرام قصد دارد مشکلات موجود در سیستم های بلاکچین فعلی را حل کند. برای همین شبکه باز تان از لحاظ سرعت، مقیاس پذیری، رابط کاربری و... از انواع سیستم های بلاکچین موجود فراتر و بهتر است. قضیه زمانی جالب تر می شود که بدانید این ویژگی ها با هزینه های بسیار کم معامله و امنیت فوق العاده بالا همراه هستند به نحوی که تان را می توانیم یک جایگزین ایده آل برای مستر کارت یا ویزا کارت معرفی کنیم.

تیم تلگرام فوق العاده با تجربه است؛ آن ها نه تنها در سال 2013 با عرضه تلگرام قدرت و خلاقیت خودشان را در طراحی و توسعه محصولی شگفت انگیز نشان دادند، بلکه محصول را برای تولید انبوه نیز ایده آل نمودند. واقعا ایجاد یک پایگاه کاربری با بیش از 200 میلیون کاربر در فقط 5 سال بسیار قابل تحسین است.
هم اکنون نیز برنامه های بلاکچین تلگرام فوق العاده جاه طلبانه و متمایز هستند. تان نه تنها پتانسیل دارد یک زمینه قابل تحسین برای رمزنگاری باشد بلکه می تواند به صورت مجزا یک اکوسیستم منحصربفرد و غیرقابل کنترل را ایجاد کند. کیف پول تان نیز به عنوان نقطه شروع پرداخت ها، برای بسیاری از کالا های تحت خدمات مانند وی چت حتی در چین، استفاده خواهد شد.

تیم تان

تیم تان؛ شبکه باز تلگرام

اگر بخواهید به تیم تان بپیوندید، می بایست در بهترین مسابقات برنامه نویسی جهان رتبه برتر را کسب کنید یا کسب کرده باشید. فارق از آن می توانید در مسابقات چند سحطی که تلگرام در چند کشور برگزار نموده است نیز شرکت کنید و رتبه برتر را کسب نمایید تا مجوز ورود به تیم تان برای شما در نظر گرفته شود. بد نیست بدانید که در حال حاضر هم هر کدام از اعضای تیم تان چنین کار هایی کرده اند!
اعضای تیم اصلی تان ده سال تجربه ایجاد پروژه های مقایس پذیر برای صد ها میلیون کاربر را دارند. آن ها قبل از راه اندازی تلگرام، تجربه راه اندازی و توسعه بزرگ ترین شبکه اجتماعی اروپا با بیش از 100 میلیون کاربر فعال تحت عنوان VK را داشته اند.
تخصص اصلی این تیم در خصوص موتور های ذخیره سازی اطلاعات ایمن می باشد. این تیم به طور جداگانه تمامی نرم افزار های مورد استفاده 1000 سرور تلگرام را توسعه می دهد.
بیانگذاران تان عبارتند از نیکولای دوروف و پاول دوروف
کامپوننت های تان

شبکه باز تلگرام (TON) از عناصر زیر تشکیل شده است:

  • تان استوریج؛ یک ذخیره سازی گسترده از حجم وسیعی از پرونده ها و داده ها است. این بخش از تکنولوژی تورنت و قرار داد های هوشمند پشتیبانی می کند.
  • تان پروکسی؛ یک بستر پروکسی است که برای ناشناس کردن هویت کاربران و آدرس های IP گره های تان استفاده می شود.
  • خدمات تان؛ یک سرویس برای ادغام DApps و مرورگر های وب است.
  • تان DNS؛ یک بستر برای نام گذاری حساب ها، گره ها، خدمات و قرارداد های هوشمند می باشد.
  • تان پیمنت؛ زیر ساختی مناسب می باشد که امکان انجام پرداخت های خرد از حساب کاربری تا آدرس سایر خدمات امکان پذیر می کند.

بد نیست نگاه دقیق تری به ویژگی های اساسی این موارد بیندازیم.

تان استوریج:

نوعی ذخیره سازی از داده هایی است که به طور غیر مستقیم در بسیاری از گره ها اجرا می شود. این موارد صرفا و صرفا توسط شبکه تان و به صورت کاربر به کاربر اجرا می شوند و البته به طور غیر مستقیم مانند تورنت ها نیز توزیع می گردند. این امر امکان اجرای نوعی دراپ باکس غیر متمرکز را فراهم می کند که حتی می توانید فایل های عظیمی مانند فیلم ها را نیز در آن اجرا کنید.

تان پروکسی:

به شما امکان می دهد یک لایه ناشناس برای مخفی کردن هویت و آدرس های IP گره های تان ایجاد کنید. این لایه می تواند برای خدمات VPN غیر متمرکز و جایگزین مرورگر تور مبتنی بر بلاکچین استفاده شود. این گزینه ناشناس بودن و حفظ حریم خصوصی را تقویت می کند.

بررسی رمز ارز گرم

بررسی رمز ارز گرم

در کوتاه ترین تعریف ممکن قلب تپنده گرم شبکه باز تلگرام یا تان می باشد. این شبکه دارای یک معماری مقیاس پذیر و انعطاف پذیر بلاکچین است که از بلاکچین اصلی که از بلاکچین اصلی و حداکثر بلاکچین 2^92 استفاده می کند.

ویژگی های اصلی و کلیدی شبکه تان که باعث می شود میلیون ها تراکنش را در هر ثانیه پردازش کند، به شرح زیر است:

پارادایم بی نهایت شاردینگ؛ این ویژگی برای مقیاس پذیری بسیار بالا ضروری است. بلاکچین تان می تواند به طور خودکار تقسیم شود و مجددا به هم وصل شود تا دستورات را انجام دهد. بلوک های جدید را می توان به سرعت در هر زمان استخراج کرد این بستر هیچ معامله ای را از قلم نمی اندازد تا سرویس های محبوب روی این شبکه بلاکچین را مسدود نکند.

الگوریتم اجماع اثبات از سهام؛ بلاکچین تلگرام از poS به عنوان یک الگوریتم اجماع استفاده می کند. گره های معتبر وجود خواهند داشت که استقلال و عدم امکان پیگیری را تضمین می کنند. قدرت محاسباتی گره ها با کد تلگرام بهینه شده است تا معاملات و قرارداد های هوشمند (مانند اتریوم) را با افزایش کارایی و سرعت انجام بدهد.

مسیریابی فوری بلاکچین تان؛ هایپرکوب از مکانیزم های مسیریابی هوشمند استفاده می کند به طوری که معاملات بین چند بلوک تلگرام همیشه به صورت بهانه و با هماهنگی یکدیگر هستند. زمان، که نیاز به مسیریابی بین بلاکچین ها دارد، به صورت لگاریتمی مقایس می کند بنابراین به کاربران بیشتری این امکان را می دهد که معاملات را انجام دهند. لجر توزیع تان D-2 می تواند بلوک های جدید را روی بلوک های نادرست موجود قرار دهد و در نتیجه از انشعابات بلاکچین جلوگیری می شود. این مکانیسم خوددرمانی باعث صرفه جویی در تعداد دفعات اقدام افراد صورت می گیرد. همینطور تضمین می شود که در انجام معاملات هیچ خطایی صورت نگیرد.

عرضه اولیه گرم 5 میلیارد یا 5 گیگاگرام خواهد بود. یک گرم در 1.000.000.000 نانوگرم تقسیم می شود.

واحد های توکن گرم عبارتند از:

  • نانو گرم برابر با 0.000000001 از 1 گرم است.
  • میکرو گرم برابر با 0.000001 از 1 گرم است.
  • میلی گرم برابر با 0.001 از 1 گرم است.
  • گرم برابر با 1 گرم است.
  • کیلو گرم برابر با 1000 از 1 گرم است.
  • مگا گرم برابر با 1.000.000 از 1 گرم است.
  • گیگا گرم برابر با 1.000.000.000 از 1 گرم است.

کاربرد ارز گرم

مواردی که در آینده برای آن ها می توانید از ارز گرم استفاده کنید به شرح زیر می باشند.

  1. هزینه های گاز برای پردازش معاملات و اجرای قرارداد های هوشمند به از شبکه تان و ارز گرم می توان استفاده کرد.
  2. توکن های گرم سپرده شده روی گره های تان برای اجرای یک گره تان به صورت کلی لازم است.
  3. با هر نشانه گرم شما می بایست کد گذاری درست را انتخاب کنید. توصیه می کنیم در خصوص این مفهوم تحقیق و پژوهش نمایید.
  4. کاربران از طریق گرم می توانند برنامه های موجود در سیستم عامل ها را خریداری نمایند و مورد استفاده قرار دهند.
  5. علاوه بر آن هر پرداختی که نیازمند ایمنی و مخفی بودن باشد را کاربران با خیالی آسوده از طریق گرم می توانند انجام دهند.
  6. خرید خدمات مبتنی بر بلاکچین تان DNS نیز از طریق ارز گرم امکان پذیر است.
  7. فارق از این موارد از این ارز می توانید برای مخفی کردن آدرس ها و IP ها نیز استفاده کنید.

شبکه باز تلگرام

تان Reserv

بر خلاف سکه لیبرا که اخیرا در فیسبوک گزارشاتی در خصوص آن منتشر شده، قیمت گرم به هیچ چیز دیگر یا قانونی ثانویه ای گره نخورده و کاربران می توانند آن را آزادانه در صرافی های کریپتوکارنسی داد و ستد نمایند. با این حال تلگرام قصد دارد حداقل 52% از عرضه کل گرم را در گردش نگه دارد تا از تغییرات سودجویانه قیمت جلوگیری نماید. 4% هم برای تیم توسعه دهنده لحاظ شده است تا در 4 سال آینده که توسعه این ارز به عهده تیم معرفی شده می باشد، مشکلی به وجود نیاید. بنابراین صرفا 44% از کل ارز ها به عموم فروخته می شود.

یک موسسه ویژه تان Reserve برای حفظ پایدار قیمت گرم وجود خواهد داشت، این مفهوم نوعی بانک مرکزی است که به عنوان یک قرارداد هوشمند تحت کنترل بنیاد TON، شبکه باز تلگرام را مدیریت می کند.

طبق مستندات قیمت اولیه توکن برابر با 0.1 دلار خواهد بود. هزینه بیشتر هر گرم جدید که در گردش است 1 میلیارد بیشتر از قیمت قبلی خواهد بود:

p(n) ≈ 0.1 · (1 + 10−9 )n USD

الگوریتم Proof of Stake شبکه تان

اجماع در شبکه باز تلگرام از طریق الگوریتم نام برده حاصل می شود. با توجه به ساز و کار آن، شرکت کنندگان در فرایند آن می توانند نامزد تحت سه عنوان i.e., mining pools، miners running a full node و a special node that may outsource some unnecessary work from validators می توانند نامزد بشوند.

برای تایید اعتبار معاملا و ایجاد بلوک های جدید می بایست یک گره در حال اجرا را حفظ کنید. این ها در واقع یک سرور محصوص پیکربندی شده با یک اتصال اینترنتی قابل اعتماد و پر سرعت و با فضای دیسک بزرگ می باشند. البته لزومی ندارد نامزد کسی باشد که گره را اداره می کند و به عنوان پروسه های سنگین آن را عملیاتی کند!

در شروع صرفا 100 اعتبار سنج وجود خواهد داشت که هر ماه با بیشترین میزان گرمی که در آن ها جمع می شود، انتخاب می گردند. اگر این بلاکچین بعدا به اعتبار سنج بیشتری نیاز پیدا کند، می تواند تعداد اعتبار سنج ها را تنظیم نماید.

با تضمین اعتبار سنجی شبکه تان، می توانید نشانه های گرم را با سود تقریبی 20% از سهام اولیه خود به صورت سالیانه بدست بیاورید. شایان ذکر است 10% از کل عرضه کاغذ سفید به این بخش گره خورده است، البته در صورت لزوم درصد در هر زمان در سطح پروتکل قابل تنظیم است.

مطابق فرضیه های دکتر نیکولای دوروف این نرخ تورم 2% در سال را فراهم می کند و میزان عرضه گرم تا 35 گیگ در 35 سال را دوبرابر می کند. البته شایان ذکر است که این تورم پرداختی است که تمام اعضای جامعه به اعتبار دهندگان به اعضای سیستم برای حفظ سیستم در شرایط کاری می دهند.

شایان ذکر است که بر خلاف تورم، تاثیرات نزولی نیز وجود خواهد داشت. بد نیست اشاره کنیم که اعتبار سنجی های ناکارآمد با جریمه مواجه خواهند شد و بخش قابل توجهی از سهام آن ها که در گرم به عنوان پاداش کار محفوظ است، از بین می رود. کسی هم که اعتبار سنجی نادرست را پیدا کند و گزارش دهد بخشی از هزینه های معامله را که اعتبار سنج نتوانسته است آن را تایید کند، کسب می کند.

کیف پول تان

در زمان پیش بینی انتظار می رود شبکه اصلی این پروژه یعنی کیف پول تان به عنوان یک برنامه مستقل و بدون ادغام با پیام رسان تلگرام قابل دسترس باشد.
و همینطور انتظار می رود که کیف پول تان با دیگر برنامه های کیف پول که توسط اشخاص ثالث تهیه و عرضه شده اند، رقابت نماید.

البته در آینده احتمالا شرکت یک کیف پول تان را در پیام رسان تلگرام معرفی کند اما عمق این ادقام به قوانین و مقررات دولتی بر میگردد.

آخرین اخبار شبکه باز تلگرام

تیم تلگرام با انتشار اطلاعاتی در رابطه با شبکه باز تلگرام (TON) تاکید کرد که بستر بلاکچین یک شرکت باز، غیر متمرکز و غیر کنترل شده خواهد بود.

کاربرد رمز ارز گرم

کاربرد رمز ارز گرم

تلگرام در وبلاگ خود اعلام کرده که شایعات و گمانه زنی های زیادی درباره رمز ارز گرم وجود دارد اما شرکت در خصوص آن ها اظهار نظری نخواهد کرد. با این حال در این پروژه وجه های مختلفی برای تلگرام اهمیت ویژه دارند از همین رو تیم این برند تمام تلاش خودش را برای موفقیت در آن می کند.

مزیت های کلیدی رمز ارز گرم

سکه های گرم همچنان وجود ندارند، شما می توانید آن ها را پس از راه اندازی شبکه تان خریداری کنید یا بفروشید. البته شرکت مادر در خصوص ارز های جعلی و کلاهبرداران هشدار هایی داده است.

این شبکه به صورت غیر متمرکز می باشد و در دسترس عموم خواهد بود. به عبارتی پس از راه اندازی تلگرام هیچگونه تعهدی برای پشتیبانی از سیستم عامل یا ایجاد هر گونه برنامه برای آن نخواهد داشت.

تلگرام پس از راه اندازی قابل به کنترل بلاکچین یا بخش دیگری از سیستم نخواهد بود.

خرید ارز به این معنی نیست که خریدار بخشی از شرکت را در اختیار دارد و می تواند از طریق آن درآمدی داشته باشد یا سود کند. گرم هیچ حق ویژه ای به دارندگان خود نمی دهد همانطور که داشتن یورو هیچ حق ویژه ای به شخصی در خصوص اتحادیه اروپا نمی دهد به همین دلیل تلگرام بار ها تاکید کرده است که گرم یک محصول سرمایه گذاری نیست بلکه صرفا ابزاری برای تبادل ارز بین کاربران در سیستم بلاکچین تان می باشد و شایان ذکر است که به طور کلی چنین اکوسیستم هایی مملو از ریسک، ضرر و سوده می باشند که در آن عوامل خارجی تاثیر بسزایی دارد.

جمع بندی

در حال حاضر تلگرام بیش از 1.7 میلیارد دلار در سال 2018 در یک دور خصوصی از سرمایه گذاری برای توسعه یکی از بهترین اکوسیستم های بلاکچین جمع آوری کرده است. شاید راه اندازی چنین اکوسیستمی یا ارز های مجازی مشکلات متعدد شخصی، فرهنگی، جامعه ای یا اقتصادی را به وجود بیاورد اما در یک نگاه کلی استقبال عموم افراد و کاربران از چنین سیستمی مطلوب بوده است.

لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد