ویزای شینگن و انواع آن

ویزای شینگن و انواع آن

توسط : تیم محتوا
2,873

اگر به اروپا سفر می کنید و از کشوری بدون برنامه ویزا وارد منطقه شینگن می شوید، باید برای ویزای شینگن اقدام کنید. این ویزا در چهار دسته اصلی A، B، C و D وجود دارد. رایج ‌ترین نوع شینگن، ویزای یکنواخت، دسته‌های A، B و C را پوشش می‌دهد و ویزای ترانزیت فرودگاهی را در اختیار شما قرار می ‌دهد. بدین ترتیب، این امکان را دارید تا در هر کشوری در منطقه شینگن، تا 90 روز در یک دوره شش ماهه بمانید. . اگر برای یک تعطیلات کوتاه به اروپا سفر می کنید، این ویزا مناسب شما است.

مناطق شینگن

در مجموع 26 کشور منطقه شینگن را تشکیل می دهند که به همه اتباع شنگن اجازه رفت و آمد آزاد می دهد. در میان این کشورها، بیست و دو کشور، عضویت اتحادیه اروپا را داشته و چهار کشور دیگر، عضو انجمن تجارت آزاد اروپا می باشند. در کنار این کشورهای عضو شینگن، سه کشور موناکو، واتیکان و سن مارینو زیر نیز اجازه ورود با ویزای شینگن می دهد.

از سویی دیگر، کشورهایی همچون رومانی، بلغارستان، کرواسی و قبرس بخشی از اتحادیه اروپا به شمار می آیند اما در توافقنامه شینگن قرار نگرفته اند. نکته ای که باید به آن توجه شود، کسانی که تابعیت اروپایی نداشته و برای ورود به منطقه شینگن، ویزای ورود کوتاه مدت را نیازی ندارند، لازم است که مجوز سفر ETIAS را درخواست دهند. 

ویزای شینگن و انواع آن

جمهوری ایرلند

یکی از کشورهایی که در منطقه شینگن نیز، جمهوری ایرلند است. با این حال، کشورهایی وجود دارند که شهروندان آنها بدون نیاز به ویزا، می توانند به ایرلند وئارد شوند که از آن جمله می توان به کشورهای کانادا، ایالات متحده، آرژانتین، برزیل، تایوان، کره جنوبی،  و ژاپن که نیازی به ویزای شینگن ندارند.

رومانی

رومانی هنوز بخشی از منطقه شنگن نیست، اما عضو اتحادیه اروپا است. اتباع خارجی که نیاز به شینگن دارند می توانند برای اقامت کوتاه مدت وارد رومانی شوند، مشروط بر اینکه شرایط لازم را داشته باشند. پس از ارائه درخواست ETIAS، کشورهایی که تاکنون نیازی به دریافت ویزا برای ورود به رومانی نداشته اند، بایستی جهت  ETIAS درخواست خود را ارائه کنند.

بلغارستان

کسانی که دارای ویزای شینگن هستند، می توانند وارد بلغارستان شوند. با این حال، الزاماتی در این خصوص وجود دارد که باید آن ها را رعایت نمایند:

•    اتباع کشورهای واجد شرایط باید شینگن معتبر داشته باشند.

•    تعداد ورود و زمان در بلغارستان نباید بیشتر از ویزای SCHENGEN باشد.

•    افرادی که از تعداد ورودی ها و/یا روزهای ماندن در منطقه شینگن فراتر رفته اند، با همان ویزا اجازه ورود به بلغارستان را نخواهند داشت.

•    ویزای ملی کوتاه مدت معتبر برای ایرلند، بریتانیا، قبرس، رومانی یا کرواسی به دارنده آن اجازه ورود به بلغارستان را نخواهد داد.

پس از پیاده سازی سیستم مجوز سفر ETIAS، شهروندان بیش از 50 کشور که نیازی به ویزا برای بلغارستان ندارند، ملزم به تکمیل درخواست آنلاین ETIAS خواهند بود.

پیشنهاد مطالعه:شرایط ثبت نام در آزمون ناتی

کرواسی

کرواسی از معدود کشورهایی محسوب می شود که نیازی به درخواست ویزا را برای کشورهایی همچون استرالیا، نیوزلند، ایالات متحده و کانادا، منظور نکرده است. اکنون پنجاه کشور وجود دارند که قادر هستند بدون داشتن ویزای شینگن، به این کشور وارد و خارج شوند. از آنجایی که کرواسی بخشی از توافقنامه ETIAS است، تغییراتی در این خصوص صورت خواهد گرفت و شهروندان کشورهایی که نیازی به ارائه درخواست ویزا ندارند باید برای مجوز سفر ETIAS درخواست دهند.

قبرس

قبرس شهروندان بیش از 50 کشور مختلف را ملزم به درخواست ویزا قبل از سفر نمی کند. با این حال، به زودی آنها به مجوز سفر ETIAS از همه بازدیدکنندگان نیاز دارند.

بریتانیا

از آن جایی که دیگر بریتانیا، جزو اتحادیه اروپا نمی باشد، بنابراین شامل معافیت ویزا نمی باشد. بنابراین مطابق با نظر اتحادیه اروپا، شهروندان بریتانیایی، در صورت بازدید از مناطق شینگن، لازم است که درخواست ETIAS  را ارائه کنند. همچنین، مسافران کشور ثالث باید اسنادی دال بر تمکن مالی کافی و مدارکی مستند در خصوص آدرس فعلی که در آن سکونت دارند را جهت بررسی و نظارت گذرنامه، داشته باشند. 

از جمله مدارکی که در بخش کنترل مرزی بررسی شده و برای عبور از مرز بریتانیا نیاز است، می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

صورت‌حساب بانکی یا نامه‌ای رسمی از کارفرمای متقاضی همراه با مدرکی مبنی بر درآمد به اثبات وضعیت مالی مسافر و توانایی او برای حمایت از خود در مدت اقامت در بریتانیا کمک می‌کند. همچنین، لازم است که مدارک اقامت قانونی همچون صورتحساب بانکی، کارت اقامت و آدرس مسافر به وضوح مشاهده شود.

مدرک اشتغال یا تحصیل در حال انجام

مسافرانی که زیر 18 سال هستند، نیاز است تا شناسنامه و نامه ای از والدین خود را ارائه کند که در آن ها، علت سفر و وضعیت مالی و شرایط زندگی را تعیین و گزارش شده باشد.. در برخی از مواقع نیاز است تا تصویری از پاسپورت والدین نیز پیوست گردد. اینها تماما مواردی از مقررات عمومی است که هنگام عبور از مرز جهت شهروندان کشورهایی است که نیازی به ارائه ویزای شینگن ندارند.  

ویزای شینگن و انواع آن

انواع ویزای شینگن

ویزای SCHENGEN که توسط هر یک از کشورهای عضو شینگن صادر می شود، به دارنده آن اجازه می دهد آزادانه سفر کرده و از مرزهای داخلی هر کشور اتحادیه اروپا عبور کند. این ویزا همچنین حق ورود به تمامی کشورهای اتحادیه تجارت آزاد اروپا (EFTA) شنگن را اعطا می کند.

 کشورهای عضو اتحادیه اروپا که بخشی از منطقه شینگن نیستند، نیز به اتباع کشورهای ثالث ورود بدون ویزا اعطا می کنند، مشروط بر اینکه آنها دارای ویزای معتبر شینگن باشند و کشورشان با کشور اروپایی غیر شینگن که می خواهد موافقت نامه لغو روادید داشته باشد، ارتباط دارند. 3 نوع ویزای شینگن وجود دارد:

1. ویزای یونیفرم شینگن (USV)

ویزای یکنواخت شینگن که توسط کشورهای عضو منطقه شینگن صادر می شود، حداکثر اجازه اقامت 90 روزه در یک دوره 180 روزه را می دهد. USV همچنین می تواند به عنوان ویزای ترانزیت استفاده شود. ویزای شینگن دارای 3 زیر شاخه است:

ویزای یکبار ورود:

این ویزای یکنواخت به دارنده آن اجازه می دهد یک بار برای مدت زمان محدودی وارد یک کشور شینگن شوند. پس از خروج بازدیدکننده از کشور، اعتبار ویزا به طور خودکار منقضی می شود.

ویزای دوبار ورود: 

مقررات ذکر شده در بالا در مورد ویزای دوبار ورود نیز اعمال می شود. تنها تفاوت این است که دارنده ویزای دوبار ورود می تواند دو بار وارد یک کشور عضو شینگن شود. پس از خروج دوم (دومین عبور از یک مرز خارجی شینگن)، اعتبار ویزا به طور خودکار منقضی می شود.

پیشنهاد مطالعه: معرفی کشورهایی با ویزای کار آسان تر

ویزای چند بار ورود: 

دارندگان ویزای شینگن چند بار ورود می توانند در طول مدت اعتبار هر چند بار به کشورهای عضو شینگن وارد و از آن خارج شوند. با این حال، اقامت آنها ممکن است از تاریخ ورود به مدت هر 6 ماه از 90 روز تجاوز نکند.

2. ویزای با اعتبار سرزمینی محدود (LTV)

دارندگان LTV فقط می توانند وارد کشور عضو شنگن شوند که ویزا را صادر کرده است. آنها نمی توانند وارد هیچ کشور دیگری از شینگن شوند، مگر اینکه در طول فرآیند درخواست ویزا مجوز بگیرند. دارندگان ویزای با اعتبار سرزمینی محدود نمی توانند وارد شوند یا به هیچ کشور دیگری به جز کشوری که ویزا را صادر کرده اند، عبور کنند.

3. ویزای ملی

ویزای شینگن ملی به افرادی اعطا می شود که در هر یک از کشورهای منطقه شینگن مشغول به تحصیل، کار یا اقامت دائم هستند. در شرایط عادی، ویزای ملی یک ویزای یکبار ورود برای مدت محدود است. این هدف دقیق درخواست ویزای متقاضی را پوشش می دهد.

شرایط خاصی وجود دارد که به مسافران اجازه می دهد برای ویزای ملی چند ورودی درخواست دهند. متقاضیان باید حداقل 1 مورد از شرایط زیر را داشته باشند:

•    در یک برنامه آموزشی بین المللی با طول حداکثر 1 سال ثبت نام کنید که باید از طریق یک سند رسمی نشان داده شود.

•    درخواست برای کار آموزشی در یک مرکز تحقیقاتی یا آموزشی عالی ارائه کرده باشند

•    حرفه ای که به دلیل مهارت در ورزش، هنر یا هر حرفه دیگر مرتبط با اشتراک تخصص به اروپا سفر می کند.

•    شرایط اضطراری مانع از بازگشت متقاضی به کشور خود می شود و آنها ملزم به ماندن در منطقه شینگن برای یک دوره زمانی خاص هستند.

ویزای شینگن و انواع آن

شرایط لازم برای ویزای توریستی شینگن

در زیر راهنمای شرایط عمومی ویزای شینگن آورده شده است. با این حال، توصیه می شود برای اطلاعات بیشتر در مورد هر درخواست با سفارت یا کنسولگری محلی مشورت کنید.

•    فرم درخواست ویزای شینگن را تکمیل و امضا کنید.

•    بیمه درمانی مسافرتی که کل دوره سفر در کشورهای عضو شنگن را پوشش می دهد.

•    مدرکی دال بر تمکن مالی کافی برای تأمین هزینه های خود در طول سفر را آماده نمایید.

•    یک عکس جدید به سبک پاسپورت که نمای کامل، واضح و جلویی از صورت متقاضی را با پس‌زمینه سفید یا مایل به سفید نشان می‌دهد، پیوست کنید.

•    پاسپورت مسافر با فتوکپی تمام ویزای شینگن قبلی. پاسپورت باید حداقل 2 صفحه خالی داشته باشد و حداقل 3 ماه اعتبار داشته باشد.

•    رزروهای رفت و برگشت مانند رزرو هتل و پرواز همراه با شماره رزرو شناسایی آنها. اطلاعات پرواز باید به وضوح تاریخ ورود و خروج مسافر از منطقه شنگن را نشان دهد.

پیشنهاد مطالعه: مهاجرت به ترکیه

فرآیند درخواست ویزای شینگن

افرادی که به ویزای شینگن نیاز دارند باید شخصاً به سفارت یا کنسولگری کشور مقصد خود مراجعه کنند. اگر مسافر قصد دارد از بیش از 1 کشور در منطقه شینگن بازدید کند، باید برای ویزای خود با کشوری که بیشترین زمان را در آن سپری می کند، درخواست دهد.

باید برای اولین مکانی که بازدید خواهند کرد درخواست دهند. متقاضیان باید قبل از مراجعه به اداره دولتی یک قرار ملاقات رزرو کنند. اکثر نمایندگی های دیپلماتیک این امکان را دارند که به صورت آنلاین وقت خود را رزرو کنند. فرد باید موارد زیر را در قرار ملاقات ویزا به همراه داشته باشد:

فرم درخواست تکمیل شده (معمولاً به صورت آنلاین در دسترس است)، گذرنامه، 2 عدد عکس پاسپورتی، بیمه نامه مسافرتی، برنامه سفر، رزرو محل اقامت و اثبات تمکن مالی که در طول مصاحبه، از متقاضیان سؤالات اساسی در مورد برنامه سفرشان پرسیده می شود. آنها باید قبل از ارائه درخواست ویزای شینگن، هزینه ویزا را پرداخت کنند.

آیا جهت بازدید از اروپا به ویزا نیاز است؟

می‌توانید فهرست کامل کشورهای واجد شرایط ETIAS را مشاهده کنید تا دریابید که آیا کشور شما این توافقنامه را با اروپا دارد تا به شهروندانش اجازه سفر بدون ویزای شینگن در اروپا را بدهد، مانند کشورهایی که شهروندان ایالات متحده و شهروندان ژاپنی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. یکی دیگر از عوامل تعیین کننده برای اطمینان از درخواست ویزای صحیح اروپا، مدت اقامت مورد نظر شما است.

ویزای شینگن برای چه مدت اعتبار دارد؟

ماندن بیش از حد در منطقه شینگن می تواند عواقب جدی داشته باشد. زیرا به معنای زیر پا گذاشتن شرایط مجوز سفر شما و همچنین سیاست های مهاجرت و ویزای اروپا است. شما باید به اعتبار ویزای خود احترام بگذارید و قلمرو شینگن را قبل از انقضای آن ترک کنید. اگر این کار را نکنید، ممکن است در آینده برای دریافت ویزای شینگن مشکل داشته باشید، نیاز به پرداخت جریمه داشته باشید و حتی با عواقب جدی تری روبرو شوید.

اعتبار مجوز شما به نوع ویزای درخواستی شما و همچنین شرایط شخصی شما بستگی دارد. برای مثال، ویزای یکنواخت (USV)، اجازه اقامت کوتاه مدت تا 90 روز را می دهد. در همین حال، لغو روادید ETIAS همچنین اجازه اقامت حداکثر 90 روز را می دهد و یکی از سریع ترین راه ها برای گردشگران برای دریافت مجوز سفر برای ورود به منطقه است. حتی اگر واجد شرایط ETIAS هستید اما می خواهید برای مدت زمانی طولانی تر از 90 روز بمانید، باید با سفارت خود مشورت کنید و برای ویزای شینگن مناسب برای اقامت مورد نظر خود درخواست دهید.

ویزای شینگن و انواع آن

چگونه شماره ویزای شینگن را بخوانم؟ 

پس از تایید درخواست ویزا، متقاضی یک برچسب ویزا در پاسپورت خود دریافت می کند. برای مرجع، شماره ویزای شینگن را می توان در گوشه سمت راست بالای برچسب ویزا یافت. این برچسب حاوی اطلاعات مهم دیگری مانند نوع ویزا، مدت اعتبار و تعداد ورودی های مجاز است. در صورتی که قصد دارید به اروپا سفر کرده و نیاز به ویزای شینگن دارید، می توانید از خدمات 20پیمنت بهره ببرید.
 

برچسـب هـا : مهاجرتی ، ویزای شینگن
لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد