تحصیل در قطر و هزینه های آن

تحصیل در قطر و هزینه های آن

توسط : تیم محتوا
1,396

قطر کشوری مستقل در جنوب غربی آسیا است که در سراسر جهان به دلیل ذخایر عظیم نفت و گاز که آن را در صدر ثروتمندترین کشورهای جهان قرار داده است، شناخته شده است. در قطر می توانید مدرک تحصیلی خود را دنبال کنید، از یک محیط کاملا امن بهره مند شده و در فرهنگ عربی غوطه ور شوید. برای تحصیل در قطر از خدمات 20پیمنت بهره مند شوید.

تکامل سیستم آموزشی در قطر

در سال های اخیر، قطر در ایجاد یک استراتژی ملی برای کمک به رشد و تکامل سیستم آموزشی مشارکت داشته است. دانش‌آموزانی که به زبان عربی صحبت می‌کنند یا می‌خواهند مهارت‌های عربی خود را بهبود بخشند، قطر را مقصدی جالب برای تحصیل در خارج از کشور خواهند یافت. 

با این حال، قطر به دلیل مشارکت با بسیاری از دانشگاه های آمریکایی، دانشجویان بین المللی زیادی را ثبت نام کرده است و برنامه های آموزش انگلیسی زیادی را ارائه می کند. از هنر و طراحی گرفته تا علم و فناوری، می توانید در هر زمینه ای که می خواهید، تحصیل رویایی خود را دنبال کنید.

پیشنهاد مطالعه:تحصیل در ماکائو و پرداخت شهریه آن

نظام آموزش و پرورش

سیستم آموزشی برای تحصیل در قطر توسط شورای عالی آموزش (SEC) و وزارت آموزش و پرورش (MOE) در تمام سطوح مدیریت می شود. این برنامه ها شامل بهینه سازی استعدادها و توانمندی های دانشجویی، توسعه دانش و مهارت های دانشجویی متناسب با نیازهای بازار کار و حمایت از نیازها و آرزوهای جامعه می شود. 

دانشگاه‌ها همچنین در حال افزایش تحقیقات علمی هستند تا با سایر دانشگاه‌های بین‌المللی در سرتاسر جهان هماهنگی داشته باشند. سال تحصیلی در اغلب دانشگاه های قطر از سپتامبر آغاز خواهد شد و تا ماه ژوئن ادامه می یابد. 

الزامات عمومی برنامه

معمولاً دانشگاه‌های قطر دارای یک سیستم درخواست آسان هستند که به داوطلبان اجازه می‌دهد برای فرم درخواست آنلاین ثبت نام کنند. الزامات برای تحصیل در قطر شامل: 

•    تکمیل درخواست پذیرش آنلاین

•    کارنامه رسمی و تایید شده دبیرستان

•    گواهی سلامت 

•    فتوکپی کارت شناسایی متقاضی

•    دو (2) عکس جدید در اندازه پاسپورت یکسان (اندازه 4 در 6 سانتی متر) با زمینه سفید

طبق خط مشی هر دانشگاه ممکن است مدارک اضافی بر اساس وضعیت دانشجو مورد نیاز باشد، بنابراین همیشه با دانشگاهی که می خواهید ثبت نام کنید بررسی کنید.

تحصیل در قطر و هزینه های آن

گزینه های مطالعه

در قطر، می توانید دو دانشگاه دولتی و ملی و چندین دانشگاه را بیابید که با مشارکت دانشگاه های ایالات متحده تاسیس شده اند. پیشنهادات دانشگاه شامل طیف گسترده ای از برنامه ها در زمینه هایی مانند: هنر، طراحی، مطالعات رسانه، مهندسی، علم و فناوری، تجارت، حقوق، پزشکی، شریعت و مطالعات اسلامی است. برای تحصیل در قطر، می توانید مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را برگزینید.

زبان تحصیل در قطر

دانشجویان بین المللی که به زبان عربی مهارت ندارند، می توانند گزینه های تحصیلی زیادی را به زبان انگلیسی بیابند، زیرا این زبان دومین زبان در قطر محسوب می شود. برنامه های آموزش زبان انگلیسی برای مقطع لیسانس در دسترس است، اما به ویژه برای برنامه های کارشناسی ارشد و دکترا. به عنوان مثال، کلیه دروس علوم و مهندسی به زبان انگلیسی تدریس می شوند.

با توجه به شرایط زبان، دانش‌آموزانی که می‌خواهند در دوره‌های آموزش زبان عربی ثبت‌نام کنند، ابتدا باید آزمون تعیین سطح عربی را بگذرانند یا گواهیALPT  (تست مهارت زبان عربی) ارائه دهند. برای شرایط ورود به زبان انگلیسی، آیلتس یا تافل معمولا پذیرفته می شود.

برای آمادگی زبان انگلیسی جهت تحصیل در قطر، مهارت‌های زبان انگلیسی آکادمیک خود را برای برآورده کردن الزامات زبان انگلیسی در دانشگاه‌های قطری که تحصیلات درجه‌ای را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند، توسعه دهید. 

نکات جالب برای زندگی در قطر

•    در قطر هزینه شهریه بین 8500 تا 16000 دلار در سال متغیر است.

•    هزینه زندگی در قطر بسیار بالا است، معمولاً یک دانشجوی متوسط برای هزینه های خود (بدون خوابگاه) به حداقل مبلغ 1000 دلار در ماه نیاز دارد.

•    ویزای دانشجویی به شما اجازه کار در قطر را نمی دهد، مگر برای مشاغل داخل دانشگاه. شما فقط پس از پایان تحصیل می توانید در یک فرصت کاری شرکت کنید.

•    واحد پول قطر، ریال قطر است.

•    با توجه به اینکه قطر یک کشور مسلمان محافظه کار اجتماعی است، مصرف مشروبات الکلی به شدت کنترل می شود و همچنین به شما توصیه می شود هنگام بیرون رفتن، لباسی متواضعانه بپوشید.

•    رویدادی که در قطر نباید از دست داد، مسابقه سنتی شتر دوانی است که هر زمستان در الشحانیه برگزار می شود. می توانید در کنار تحصیل در قطر، از جاذبه های این کشور نیز لذت ببرید.

•    آخر هفته ها در قطر روزهای جمعه و شنبه است و اکثر فروشگاه های خرید معمولا صبح های جمعه تا نماز عصر تعطیل هستند.

•    بیشتر جمعیت قطر از امروز قبایل بدو هستند یا از آنها منشأ می گیرند. کلمه Bedu به معنای ساکن صحرا است.

پیشنهاد مطالعه:نحوه ثبت نام در ارزیابیWES

درباره قطر

دولت قطر یک کشور مستقل واقع در جنوب غربی آسیا است که شبه جزیره کوچک قطر را در ساحل شمال شرقی شبه جزیره عربستان اشغال می کند. جنوب قطر، عربستان واقع شده و سایر قسمت ها شامل خلیج فارس می شود. در 3 سپتامبر 1971، قطر رسماً استقلال خود را از بریتانیا به دست آورد و به یک کشور مستقل تبدیل شد.

اگر تحصیل در قطر را بگزیده اید، باید بدانید که سلطنت این کشور خاندان آل ثانی است که از زمان تأسیس خانه خانوادگی در سال 1825 بر قطر حکومت می کند. هیچ قوه مقننه مستقلی وجود ندارد و احزاب سیاسی ممنوع هستند. طبق قانون اساسی قطر، قانون شریعت منبع اصلی قوانین قطر است.

قطر درجه متوسطی از آزادسازی را تجربه کرده است، از جمله راه اندازی ایستگاه تلویزیونی الجزیره، دادن حق رأی به زنان در انتخابات شهرداری و پیش نویس اولین قانون اساسی مکتوب این کشور. این کشور دارای بالاترین تولید ناخالص داخلی سرانه در جهان از سال 2012 است که عمدتاً برای رشد اقتصاد خود به نیروی کار خارجی متکی است، زیرا 90 درصد نیروی کار را مهاجرات تشکیل می دهند.

قطر یک اقتصاد پردرآمد است که سومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی و ذخایر نفت جهان است. ذخایر نفت و میادین گازی که بیش از 10 درصد از منابع جهانی را تشکیل می‌دهند و قطر را به ثروتمندترین دولت در جهان تبدیل کرده است.

برای تحصیل در قطر، اطلاع از شرایط آب و هوایی آن اهمیت زیادی دارد. این کشور آب و هوای گرمی در تمام طول سال دارد و تابستان‌های آن بسیار گرم است. ضمن آن که ورزش‌های سنتی محبوب عبارتند از: اسب‌دوانی عربی، شتر دوانی و شاهین‌بازی که همگی ریشه در گذشته عشایری این کشور دارند.

تحصیل در قطر و هزینه های آن

نحوه درخواست برای کارشناسی ارشد در قطر

اگر تصمیم به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاهی در قطر گرفته اید، باید مدارک مناسبی را جمع آوری کنید تا ثابت شود با شرایط دانشگاه مطابقت دارید. اطلاعات شخصی کامل، صلاحیت های قبلی، اطلاعات مالی و بیانیه شخصی را ارائه دهید.

مدارک لازم برای ارائه درخواست تحصیل در قطر 

برای درخواست تحصیل در یکی از دانشگاه های قطر احتمالاً از شما خواسته می شود که برخی از مدارک زیر را ارائه دهید:

•    شناسنامه

•    عکس های اخیر

•    گذرنامه یا کارت ملی شما

•    کپی مدارک یا گواهینامه های گذشته، از جمله مدرک لیسانس شما

•    ریز نمرات دانشگاهی

•    تعهد نامه

•    رزومه

همچنین، برای تحصیل در قطر، به نوعی مدرک نیاز است که نشان می دهد می توانید از اقامت خود در کشور در طول تحصیل حمایت کنید. بسته به موضوع یا تخصص کارشناسی ارشد انتخابی خود، ممکن است از شما خواسته شود که نمرات آزمون های اضافی مانند GRE، GMAT یا LSAT را ارائه دهید. 

لیست مدارک بستگی به الزامات خاص دانشگاه های قطر دارد، بنابراین ممکن است از شما خواسته شود که مدارک اضافی را ارائه کنید. ضمن آنکه احتمال می رود ترجمه رسمی مدارک خود به انگلیسی را نیز به مدارک بیافزایید.

پیشنهاد مطالعه:آزمون ارزیابی سطح زبان فرانسه   TEF

اثبات مهارت های انگلیسی 

از آنجایی که مدرک بین المللی زبان انگلیسی را می خوانید، باید مدرک زبان ارائه دهید. برخی از گزینه های محبوب برای دانشجویان بین المللی، مدرک زبان آیلتس، تافل یا C1 Advanced هستند. شما باید حداقل نمره زبان تعیین شده توسط دانشگاه را داشته باشید و نمرات آزمون شما نباید بیشتر از 1-2 سال باشد. اگر حداقل الزامات زبان را ندارید، باید با گذراندن دوره آمادگی زبان انگلیسی، مهارت ها و نمرات خود را بهبود ببخشید.

مهلت درخواست برای قطر

مهلت درخواست تحصیل در قطر برای کارشناسی ارشد معمولا در تابستان (ژوئن-ژوئیه) یا در زمستان (ژانویه-فوریه) است. به خاطر داشته باشید که برخی از دانشگاه ها مهلت درخواست ندارند، به این معنی که هر زمان که آماده باشید می توانید درخواست دهید.

برای جلوگیری از تاخیر یا از دست دادن مهلت های زمانی، مدارک مورد نیاز خود را با زمان کافی از قبل ارسال کنید. تحصیل در این کشور ممکن است یک انتخاب غیرعادی باشد، اما برای دانشجویانی که به دنبال گسترش افق تحصیلی و فرهنگی خود هستند، می تواند انتخاب خوبی باشد.

تحصیلات عالی در قطر

برای دانشجویان، تحصیل در قطر مانند هر جای دیگر جهان است. قطر دارای نرخ ثبت نام در آموزش عالی 17.87 درصد است. اکثر دانشجویان اینجا تحصیلات دانشگاهی خود را از 18 سالگی شروع می کنند. کلاس ها معمولاً به زبان انگلیسی هستند، اما در مواردی می توانند به زبان عربی باشند.

دانشجویان مهندسی مکانیک در قطر

دانشگاه قطر برترین موسسه آموزش عالی محلی است. بر اساس رتبه بندی دانشگاه های جهانی تایمز، رتبه 401 از 500 دانشگاه برتر جهان را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه دارای 9 کالج از جمله مدارس آموزش، تجارت و اقتصاد، هنر و علوم، مهندسی، شریعت، داروسازی، حقوق و پزشکی است. حدود 20000 دانشجو را پوشش می دهد که 38 درصد آنها بین المللی هستند.

علاوه بر این، تعدادی از دانشگاه های بین المللی دارای پردیس های محلی در قطر هستند. اینها عبارتند از Carnegie Mellon، Northwestern، HEC Paris، University College London و Georgetown. در قطر، اینها به روشی مشابه دانشگاه قطر عمل می کنند.

مانند بسیاری از کشورها، دانشگاه‌ها در اینجا از یک سیستم ترم استفاده می‌کنند. سال تحصیلی با ترم پاییز شروع می شود که از پایان اوت تا نوامبر ادامه دارد و در دسامبر امتحانات برگزار می شود. به طور مشابه، ترم بهار از اواسط ژانویه تا پایان آوریل ادامه دارد. دانشجویان هنگام تحصیل در قطر در ماه مارس یک هفته مرخصی دارند. پس از آن، امتحانات در اوایل اردیبهشت است. 

برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، این دانشگاه 25 برنامه کارشناسی ارشد و چهار مدرک دکترا دارد. علاوه بر این، دانشجویان می توانند چهار دوره PharmD  را انتخاب کنند. سایر دانشگاه‌ها راه‌اندازی مشابهی را ارائه می‌دهند، اگرچه پردیس محلی جورج تاون فقط مدرک لیسانس خود را در خدمات خارجی ارائه می‌دهد.

تحصیل در قطر و هزینه های آن

لیسانس هنر

تمام برنامه های کارشناسی در دانشگاه قطر (و سایر موسسات در این کشور) نیاز به نمره قبولی 70٪ در دبیرستان دارند. برخی از برنامه ها همراه با آزمون کتبی و مصاحبه انجام می شوند. برخی دیگر مانند ارتباطات جمعی نیاز به آزمون کتبی، مصاحبه شخصی و معدل 2.0 دارند. برای دوره کارشناسی در برنامه تحصیل در قطر، متوسط هزینه تحصیل در قطر 800 QAR در هر ساعت اعتبار است. شما معمولا به چهار سال برای پایان دادن به مدرک کارشناسی نیاز دارید.

در زیر تعدادی از محبوب ترین رشته های کارشناسی هنر در قطر آورده شده است:

•    زبان عربی

•    ادبیات انگلیسی و زبان شناسی

•    تاریخ

•    امور بین المللی

•    ارتباطات جمعی

•    روانشناسی

لیسانس علوم

باز هم، نمره قبولی 70% برای برنامه های کارشناسی جهت تحصیل در قطر مورد نیاز است. برای برنامه علوم ورزشی در دانشگاه قطر، باید یک مصاحبه شخصی نیز انجام دهید. همه دانش آموزان باید حداقل 9 ساعت اعتبار برای ماندن در دوره بگذرانند. علاوه بر این، آنها باید معدل 2.0 را نیز حفظ کنند. متوسط هزینه تحصیل در قطر برای مقطع کارشناسی 1000 QAR در هر ساعت اعتبار است.

در اینجا برخ از محبوب ترین رشته های کارشناسی علوم در قطر آورده شده است:

•    حسابداری

•    زیست شناسی

•    مهندسی شیمی

•    علم شیمی

•    مهندسی عمران

•    علوم کامپیوتر

•    علوم محیطی

•    دارایی، مالیه، سرمایه گذاری

•    بازار یابی

MBBS  لیسانس پزشکی

مهارت های انگلیسی خوب برای این برنامه رقابتی در دانشگاه قطر ضروری است. علاوه بر این، دانش آموزان به 85% قبولی در دبیرستان نیاز دارند. این باید شامل دو موضوع علمی باشد. آنها همچنین باید یک بیانیه شخصی در مورد اینکه چرا می خواهند در رشته پزشکی تحصیل کنند ارائه کنند. پذیرش مخصوصاً برای دانشجویان خارجی سخت است. علاوه بر این، آنها باید عملکرد برجسته ای را در تست های استاندارد مانند SAT نشان دهند. 

پیشنهاد مطالعه:بهترین دانشگاه ها برای تحصیل پزشکی در مجارستان در سال 2023

BSFS  لیسانس علوم در خدمات خارجی

این مدرک فقط در دانشگاه جورج تاون قطر ارائه می شود. این یک برنامه تمام وقت و چهار ساله است. برای دریافت مدرک در این رشته، به 120 واحد در 38 دوره نیاز خواهد بود. علاوه بر این، آنها باید بتوانند به زبان دیگری مکالمه داشته باشند. 

برای این منظور، دانشگاه کلاس های زبان عربی و فرانسوی را برگزار می کند. برای اخذ پذیرش، دانشجویان باید یک فرم آنلاین را پر کنند و یک بیانیه شخصی بنویسند. آنها باید ریز نمرات، گزارش های مشاور و معلم مدرسه و کپی پاسپورت را ارسال کنند. دانش آموزان همچنین باید مدرکی دال بر مهارت های انگلیسی خود با نمرات آیلتس یا تافل، همراه با نمرات SAT یا ACT نشان دهند. آنها می توانند در تاریخ بین المللی، اقتصاد، سیاست، یا فرهنگ و سیاست تحصیل کنند.

BSFS  برنامه های زیر را ارائه می دهد:

•    زبان عربی

•    اقتصاد

•    دولت

•    تاریخ

•    فلسفه

•    الهیات

تحصیل در قطر و هزینه های آن

برنامه های تحصیلات تکمیلی در قطر

به طور کلی، تحصیل در قطر برای دوره کارشناسی ارشد دو سال طول می کشد. دانشجویان همچنین باید یک پایان نامه را به عنوان بخشی از مدرک خود بنویسند. برای اخذ پذیرش، باید مدرک لیسانس در یک رشته مرتبط داشته باشید.

برای ورود به دوره کارشناسی ارشد در قطر، دانشجویان معمولاً باید معدل حداقل 2.8 در یک مدرک لیسانس مشابه داشته باشند. اکثر برنامه ها به دو سال تحصیل تمام وقت نیاز دارند تا به پایان برسند. ضمن آنکه نیاز است تا تجربه کاری خود را به همراه رزومه و مقاله ارائه کنند. برخی از محبوب ترین دوره های کارشناسی ارشد در قطر شامل:

•    ادبیات و زبان عرب

•    مدیریت مهندسی

•    مطالعات خلیج فارس

•    علوم محیطی

•    بازار یابی

•    علوم و فناوری مواد

•    برنامه ریزی شهری

دوره دکتری در قطر

برای ورود به دوره دکترا در قطر به مدرک کارشناسی ارشد در یک رشته مرتبط نیاز دارید. علاوه بر این، شما باید معدل حداقل 3.0 داشته باشید و GMAT یا GRE را پشت سر گذاشته باشید. علاوه بر این، شما باید یک بیانیه تحقیقاتی ارسال کنید و یک مصاحبه داشته باشید. مدرک معمولاً چهار سال طول می کشد اما باید در هشت سال تمام شود.

شرایط عمومی تحصیل در قطر

الزامات ویزا

برای پذیرش در دانشگاه و تحصیل در قطر به اجازه اقامت قطر نیاز دارید. اگر ویزای تحصیلی ندارید (یا از خارج از قطر درخواست می دهید)، باید همزمان با درخواست دانشگاه خود برای ویزای دانشجویی نیز اقدام کنید.

الزامات زبان

زبان اصلی در دانشگاه های قطر انگلیسی است. بنابراین، دانشجویان بین المللی برای تحصیل در قطر باید مهارت های انگلیسی قوی را نشان دهند. برای انجام این کار، ممکن است نیاز به شرکت در آزمون تافل یا آیلتس داشته باشند.

پیشنهاد مطالعه:6  منبع برتر برای آمادگی SAT

اثبات مدارک تحصیلی در قطر

در برخی موارد، ممکن است لازم باشد مدارک تحصیلی خود در خارج از کشور را برای تحصیل در قطر تأیید کنید. این کشور دیپلم های بین المللی لیسانس (IB) و A-Levels بریتانیا را برای پذیرش در مقطع کارشناسی به رسمیت می شناسد. اگر دیپلم دبیرستان از سیستم دیگری دارید، ممکن است نیاز باشد که توسط وزارت آموزش و پرورش و سفارت محلی قطر تأیید شود.

زندگی و تحصیل در قطر

به طور کلی هزینه تحصیل در قطر کمتر از کشور شما خواهد بود. هزینه های تحصیل در قطر برای دوره های کارشناسی بین 800 تا 1000 QAR در هر ساعت اعتبار متغیر است. استثنا کالج پزشکی است. هزینه ها در اینجا بین 1000 تا 2000 QAR در هر ساعت اعتبار متغیر است. برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، متوسط شهریه 2000 QAR در هر ساعت اعتبار است.

 علاوه بر این، دانشجویان بین المللی می توانند هزینه های خود را از طریق حواله بانکی پرداخت کنند. به همین دلیل، راه اندازی حساب بانکی خود در قطر ایده هوشمندانه ای است. در حالی که برای تحصیل در قطر اقدام می کنید، باید هزینه کتاب های درسی و محل اقامت را نیز در نظر بگیرید که می تواند افزایش یابد. در این راستا، راهنمایی های جامع تر را از 20پیمنت دریافت کنید.

برچسـب هـا : دانشگاهی ، سایر ، تحصیل در قطر
لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد