هوش مصنوعی گوگل بارد (Bard)

هوش مصنوعی گوگل بارد (Bard)

توسط : تیم محتوا
1,392

گوگل بارد، یک ابزار چت بات مجهز به هوش مصنوعی است که توسط گوگل برای شبیه سازی مکالمات انسانی با استفاده از پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشین طراحی شده است. علاوه بر تکمیل جستجوی گوگل، Google Bard را می توان در وب سایت ها، پلتفرم های پیام رسانی یا برنامه های کاربردی ادغام کرد تا پاسخ های واقعی و به زبان طبیعی به سوالات کاربر ارائه دهد.

Google Bard  چگونه کار می کند؟

Google Bard  بر روی Pathways Language Model 2 (PaLM 2) ساخته شده است، یک مدل زبان که در اواخر سال 2022 منتشر شده است. PalM و مدل قبل از آن، فناوری مدل زبان گوگل برای برنامه‌های گفتگو (LaMDA)، مبتنی بر Transformer، معماری شبکه عصبی گوگل است که در سال 2017 منتشر شد. 

از آنجا که Google Transformer را به ‌عنوان منبع باز منتشر کرد، چارچوبی برای سایر ابزارهای هوش مصنوعی مولد، از جمله مدل زبان GPT-3 مورد استفاده در ChatGPTبوده است. بارد حول محور جستجو طراحی شده است. هدف آن این است که به جای کلمات کلیدی، پرس و جوهای زبان طبیعی بیشتری را برای جستجو فراهم کند. 

هوش مصنوعی گوگل بارد در مورد پرسش ها و پاسخ های مکالمه ای با صدای طبیعی آموزش داده شده است. به جای اینکه فقط فهرستی از پاسخ ها ارائه شود، زمینه پاسخ ها را فراهم می کند. همچنین برای کمک به سؤالات بعدی طراحی شده است.

نسخه اولیه Bard از نسخه سبک‌تر LaMDA استفاده می ‌کرد که به توان محاسباتی کمتری برای مقیاس ‌پذیری برای کاربران همزمان نیاز دارد. ادغام مدل زبان PALM به Bard اجازه می دهد تا در پاسخ به پرسش های کاربر بصری تر باشد.

هوش مصنوعی گوگل بارد (Bard)

گوگل بارد چه زمانی منتشر شد؟

لازم به ذکر است که دسترسی به بارد توسط گوگل، در 21 مارس 2023، باز شد و کاربران در لیست انتظار آن قرار گرفتند. در 10 می 2023، گوگل لیست انتظار را حذف کرد و Bard را در بیش از 180 کشور و منطقه در دسترس قرار داد.

Google Bard  ابتدا در 6 فوریه 2023 با تاریخ انتشار مبهم معرفی شد. بسیاری بر این باور بودند که گوگل فشار موفقیت و مطبوعات مثبت ChatGPT را احساس کرده و بارد را قبل از اینکه آماده شود، بیرون برد. به عنوان مثال، طی یک نمایش زنده توسط ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل و آلفابت، پاسخ بسیار اشتباهی به پرس و جو داد.

در دمو، کاربر این سوال را از بارد پرسید: "چه کشفیات جدیدی از تلسکوپ فضایی جیمز وب را می توانم به کودک 9 ساله خود بگویم؟" در پاسخ گوگل بارد، اشاره شد که JWST "اولین عکس‌ها را از یک سیاره خارج از منظومه شمسی خودمان گرفت." 

ستاره شناسان در شبکه های اجتماعی به سرعت اشاره کردند که اولین تصویر از یک سیاره فراخورشیدی توسط یک رصدخانه زمینی در سال 2004 گرفته شده است که پاسخ بارد را نادرست می کند. روز بعد، گوگل 100 میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داد - کاهشی که به اشتباه شرم آور نسبت داده می شود.

چه کسی می تواند از Google Bard استفاده کند؟

کاربران باید 18 سال یا بیشتر داشته باشند و یک حساب شخصی گوگل داشته باشند. Bard در 180 کشور و منطقه موجود است و قصد دارد گسترش یابد. مانند همه ربات‌های چت هوش مصنوعی، Bard  باید یاد بگیرد و آموزش ببیند تا از اطلاعات نادرست یا گمراه‌کننده پاسخ صحیح بدهد، همانطور که در اولین نسخه نمایشی آن مشهود بود. آموزش هوش مصنوعی یک فرآیند بی پایان و محاسباتی فشرده است زیرا همیشه اطلاعات جدیدی برای یادگیری وجود دارد.

پیشنهاد مطالعه:خرید دوره های آنلاین edx

آیا گوگل بارد رایگان است؟

تا زمان نگارش این مقاله، گوگل هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه هزینه استفاده از آن را دریافت خواهد کرد، ارائه نکرده است. گوگل هیچ سابقه ای از دریافت هزینه از مشتریان برای خدمات ندارد. فرض فعلی که Bard در موتور جستجوی اصلی گوگل ادغام می شود، نشان می دهد که به صورت رایگان در دسترس خواهد بود.

Google Bard در مقابل ChatGPT

هر دو Google Bard و ChatGPT OpenAI چت ربات های هوش مصنوعی هستند، به این معنی که برای تعامل با افراد از طریق استفاده از مدل های زبان طبیعی و یادگیری ماشینی طراحی شده اند. هر دو از یک مدل زبان بزرگ (LLM) استفاده می کنند که یک مدل یادگیری ماشینی برای تولید و ایجاد متن محاوره ای است.

ChatGPT  از هوش مصنوعی مولد استفاده می کند، به این معنی که می تواند محتوای اصلی تولید کند. به عنوان مثال، کاربران می توانند از آن بخواهند که یک پایان نامه در مورد مزایای هوش مصنوعی بنویسد. گوگل بارد نیز این کار را می کند. اگرچه کاربرد متفاوتی دارد. اما برای طبیعی تر و مفیدتر کردن جستجو طراحی شده است و اطلاعات جدید را در پاسخ های خود ترکیب می کند.

گفته می شود، ChatGPT همچنین می تواند به اصلاح جستجوها کمک کند. در ماه ژانویه، مایکروسافت قراردادی به ارزش 10 میلیارد دلار با OpenAI برای مجوز و گنجاندن ChatGPT در موتور جستجوی Bing خود برای ارائه نتایج جستجوی محاوره‌ای بیشتر، مشابه Google Bard، امضا کرد. 

هوش مصنوعی گوگل بارد (Bard)

پاسخ های ChatGPT

این دری را به روی موتورهای جستجوی دیگر برای مجوز ChatGPT باز می کند، در حالی که Bard فقط از Google پشتیبانی می کند. یکی از تفاوت های بزرگ بین این دو این است که پاسخ های ChatGPT بر اساس داده های موجود تا سال 2021 است، در حالی که Google Bard بر اساس داده های به روز و فعلی است. 

برای اینکه ChatGPT به عنوان یک فناوری موتور جستجو قابل اجرا باشد، باید بتواند به سوالات با داده های به روز پاسخ دهد، نه داده های دو ساله. OpenAI از پتانسیل سرقت ادبی با ChatGPT آگاه است و یک ابزار تشخیص سرقت ادبی را برای مربیان ارائه می دهد تا دانش آموزان را که از آن برای انجام تکالیف استفاده می کنند، دستگیر کنند. 

تاکنون، اطلاعی در مورد اینکه آیا Google Bard ابزار تشخیص سرقت ادبی خاص خود را دارد یا خیر، وجود ندارد. گوگل بارد گاهی اوقات در پاسخ های خود به مطالب دیگری اشاره می کند و به منبع پیوند می دهد.

پیشنهاد مطالعه:برترین ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی سئو

جایگزین های Google Bard

ChatGPT  از خلاء به وجود نیامده است. چت ربات‌های هوش مصنوعی مدتی است که وجود داشته‌اند، فقط در اشکال کمتر همه‌کاره. چندین شرکت استارت‌آپ روی فناوری‌های چت‌بات با سبک مشابه کار می‌کنند، اما بدون توجه به ChatGPT تعدادی از رقیبی که بارد پس از انتشار با آن روبرو خواهد شد عبارتند از:

مایکروسافت بینگ

مایکروسافت و شراکتش با OpenAI دقیقاً همان چیزی را ارائه می‌دهند که گوگل بارد ارائه می‌کند. جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی برای تشخیص درخواست ‌های زبان طبیعی و ارائه پاسخ ‌های زبان طبیعی است. هنگامی که کاربر یک درخواست جستجو می کند، نتایج جستجوی استاندارد Bing و یک پاسخ تولید شده توسط GPT-4 و همچنین توانایی تعامل با هوش مصنوعی در مورد پاسخ آن را دریافت می کند.

چت سونیک

ChatSonic که به‌ عنوان «جایگزین ChatGPT با ابرقدرت‌ها» به بازار عرضه می‌شود، یک چت ربات هوش مصنوعی است که توسط جستجوی Google با یک تولیدکننده متن مبتنی بر هوش مصنوعی، WriteSonic، پشتیبانی می‌شود و به کاربران امکان می‌دهد موضوعات را در زمان واقعی برای ایجاد متن یا تصاویر مورد بحث قرار دهند. فقط نسخه آزمایشی آن رایگان است. برای استفاده از تمام توابع، هزینه ماهانه مورد نیاز است.

جاسپر چت

Jasper Chat  یک ابزار کپی ‌نویسی ربات چت هوش مصنوعی همانند گوگل بارد است که بر روی متن تولید شده متمرکز است که به طور خاص برای شرکت‌ هایی که به دنبال ایجاد محتوای مرتبط با برند و گفتگو با مشتریان هستند، متمرکز است. این به سازندگان محتوا امکان می دهد کلمات کلیدی SEO و لحن صدا را در درخواست های خود مشخص کنند.

یوچت

YouChat یک ربات چت هوش مصنوعی از موتور جستجوی You.com مستقر در آلمان است. YouChat نه تنها به سؤالات پاسخ می دهد، بلکه نقل قول هایی را نیز برای پاسخ های خود ارائه می دهد تا کاربران بتوانند منبع را بررسی کنند و پاسخ های You.com را بررسی کنند.

هوش مصنوعی گوگل بارد (Bard)

NeevaAI

مانند YouChat، NeevaAI بخشی از شرکت موتور جستجوی آلمانی Neeva است. پیوندهایی را به منابع ذکر شده ارائه می دهد و با استفاده از نقل قول از منابع اصلی پاسخ ها را تولید می کند. همچنین منابع متعددی را برای ارائه یک پاسخ خلاصه می کند.

گوگل چند هفته پیش در کنفرانس توسعه دهندگان  Google I/O 2023  از هوش مصنوعی گوگل بارد خود رونمایی کرد. چت ربات جدید پاسخ این شرکت به ChatGPT OpenAI و Bing مبتنی بر GPT4 مایکروسافت است. در حالی که Bard تا حدودی شبیه به ChatGPT مشهور است، گوگل همچنین در حال توسعه ویژگی های جدید و به روز رسانی چت ربات هوش مصنوعی خود است تا آن را آموزنده تر و جذاب تر از رقبای خود کند.

در طول راه‌اندازی Bard در رویداد سالانه I/O، گوگل قول داد که در هفته‌ های آینده ویژگی‌های جدیدی را برای Bard ارائه خواهد کرد. این چت بات، دارای ویژگی هایی مانند حالت تاریک، جستجوی موضوعات در وب، کمک به کدنویسی و موارد دیگر است. در حالی که گوگل قبلاً برخی از این ویژگی ها را ارائه کرده است، در تلاش اخیر، سرانجام تصاویری را به Bard معرفی کرده است.

در به‌روزرسانی اخیر، گوگل اعلام کرد که Bard اکنون می‌تواند نتایج سریع را در تصاویر جستجوی Google نشان دهد. ویژگی جدید به کاربران اجازه می دهد تا پاسخ های بصری مفیدتری دریافت کنند. گوگل می گوید نتایج تصویر به کاربران کمک می کند تا پاسخ های قابل اتصال بیشتری دریافت کنند. 

نحوه استفاده از Google Bard

برای دریافت پاسخ در تصاویر، می ‌توانید مستقیماً از گوگل بارد درخواست کنید  که در پاسخ، منبع هر تصویر را نیز نشان می‌دهد. پس از اعلان، Bard تصاویری را در پاسخ‌های جستجو ارائه می‌کند که به کاربران کمک می‌کند تا ایده بهتری از آنچه به دنبال آن هستند پیدا کنند. برای استفاده از Bard، به bard.google.com بروید. درخواست خود را در نوار جستجو وارد کنید.

Google Bard  با گزینه جستجو در جستجوی Google پاسخ های مرتبط را به شما نشان می دهد. به عنوان مثال، اگر قصد سفر دارید، می توانید از بارد بخواهید که مقصدهای گردشگری را نشان دهد که قصد بازدید از آن را دارید.

یا اگر می خواهید روال مراقبت از پوست را بررسی کنید و محصولی را به صورت آنلاین خریداری کنید، می توانید محصولات پیشنهادی همراه با تصاویر را بخواهید. Bard توضیحات مختصری از محصول به همراه تصاویر را برای درک بهتر به شما نشان می دهد.

پیشنهاد مطالعه:معرفی ماینرهای سودآور

جستجوی جدید هوش مصنوعی گوگل چه تفاوتی با چت ربات Bard دارد؟

10 مه گوگل (GOOGL.O) یک محصول جستجوی اصلی به روز شده را نشان داد که هوش مصنوعی بیشتری را در پاسخ های خود گنجانده است، زیرا این شرکت به دنبال از بین بردن شک و تردید است که در حال از دست دادن جایگاه خود به OpenAI مایکروسافت (MSFT.O) است. جستجوی بینگ مجهز شده است.

گوگل در حال حاضر یک ربات چت Bard دارد که با ChatGPT رقابت می کند، چت ربات OpenAI که با پاسخ های انسانی خود هیجان زیادی در بین کاربران ایجاد کرده است.

این شرکت می‌گوید که جستجوی سنتی گوگل همچنان باید برای یافتن و جستجوی اطلاعات، مانند مکان‌یابی چیزی برای خرید، استفاده شود. اما گوگل بارد یک ربات چت با شخصیتی است که می تواند مکالمات انسانی را انجام دهد و برای همکاری خلاقانه، به عنوان مثال، برای تولید کد نرم افزار یا نوشتن شرح عکس در نظر گرفته شده است.

هوش مصنوعی گوگل بارد (Bard)

به روز رسانی های جستجوی گوگل چیست؟

با جستجوی پیشرفته به نام «تجربه مولد جستجو»، صفحه اصلی Google همچنان مانند نوار جستجوی آشنا به نظر می رسد و عمل می کند. اگر گوگل جدید تشخیص دهد که هوش مصنوعی بارد می‌تواند برای پاسخ دادن به یک پرس و جو استفاده شود، بالای صفحه نتایج پاسخ تولید شده توسط هوش مصنوعی را نشان می‌دهد. پیوندهای سنتی به وب در زیر باقی خواهند ماند.

کاربران همچنین می توانند وارد یک "حالت مکالمه" کاملاً جدید شوند، که مشابه Google Bard و ChatGPT سوالات قبلی کاربر را به خاطر می آورد تا کاربران بتوانند راحت تر پیگیری کنند. با این حال، این شرکت خاطرنشان می کند که حالت مکالمه برای یک چت بات با شخصیت طراحی نشده است. می توانید برای استفاده از هوش مصنوعی گوگل بارد، از راهنمایی های کارشناسان 20پیمنت بهره مند شوید.


 

برچسـب هـا : سایر ، گوگل بارد
لطفا ایمیل خود را بدرستی وارد نمایید، پاسخ به این ایمیل ارسال خواهد شد